KidsCan

24 oktober 2023 - Kleinmond, Zuid-Afrika

Na alle indrukken van de afgelopen dagen hebben we heerlijk geslapen. De ochtend hebben we heel rustig aan gedaan. Koffie, ontbijten…kletsen! Het is mooi weer, zon, beetje fris windje! Vanmiddag haalt Hannatje ons op en gaan we naar KidsCan en daarna komt zij bij ons eten. Cocky maakt alvast het eten zo ver klaar!

Om 14 uur is Hannatje er en we gaan bij haar in de auto. We rijden naar Kleinmond, naar Proteadorp, het arme mensen dorp tegen de berg! Een woonoord met aan het begin nog redelijke gebouwtjes met flats maar hoe verder hoe slechter. Men bouwt er golfplaten hutjes bij, verder en verder! De vrouwen werken meestal in de schoonmaak of in de winkels en de mannen werken in de bouw. Laagbetaalde banen. Ook hier heel veel werkloosheid.
KidsCan ligt hier aan de rand, vlakbij de school. Hier worden elke dag rond 55 kinderen opgevangen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Zij krijgen onderwijs, eigenlijk doen ze alles wat ze op de school doen, nog eens over maar dan met de goede begeleiding. De klassen zijn te groot om alle kinderen aandacht te geven, waardoor ze niets leren. Hier werken ze in kleine groepjes van 8 tot 10 kinderen en soms een op een.
Verder leren de kinderen omgangsvormen en, heel belangrijk, ze krijgen een maaltijd. Nu is dat brood en soms een warme maaltijd: als er geld voor is.

Kidscan krijgt een kleine subsidie van de gemeente en de ouders, die het kunnen betalen, geven 400 rand per maand. Dat is €20. Ongeveer de helft van de ouders kan het niet betalen en Hannatje is dus op zoek naar sponsoren en fondsen. Dat is haar taak.
De dames die er werken zijn getrainde onderwijskrachten en een enkele onderwijsassistent. Geen goed betaalde baan maar bijzonder waardevol. Helaas gaan er nu een paar dames met pensioen en moeten er weer nieuwe onderwijzeressen worden gevonden. Mannen mogen/kunnen er niet werken in verband met de veiligheid van de meisjes.

De gebouwen zijn nog redelijk maar men zou graag uitbreiden en de twee campussen, die een eindje uit elkaar liggen, samenvoegen op een terrein. Er is een stuk grond te koop en als de buurman uitgekocht kan worden, is dat een mogelijkheid. Maar dat kost minstens 2 miljoen rand, €100.000 en dan is het nog de vraag of men vergunningen krijgt.

De kinderen zijn allemaal zo schattig, zijn dol op aandacht, geven je een knuffel en willen graag op de foto. ( Met toestemming van de ouders) Ze lieten hun werkjes zien en zongen een liedje in drie talen; Afrikaans, Engels en gebarentaal! Zo knap!
In een groep van de kinderen rond 10 jaar was een jongetje die ons een filmpje op YouTube liet zien wat hij had gemaakt. Hij danste een soort Bollywood stijl, hilarisch! Kinderen van deze tijd! Ze kennen de Superhelden en kijken YouTube en Tiktok.
We vonden het een indrukwekkend project en het was mooi dat we dit stukje Afrika ook konden ervaren.

Hierna dronken we nog even koffie aan de haven en reden we richting Rooiels. Een dorp verderop bij Pringle Bay. De weg langs de kust is prachtig maar helaas dicht sinds de storm en regen van een paar weken geleden. We gingen ook nog even langs een gallery waar een kunstenaar T-shirts bedrukt, kunst verkoopt en fietsen maakt…een bijzondere combinatie! Zo grappig!

We hebben toen samen gegeten en eindeloos gepraat over van alles, familie, kinderen, het leven…heel bijzonder! Alsof we elkaar al jaren kennen! Na het eten, ging Hannatje naar huis en ploften wij op de bank! Terugkijkend op alweer een mooie dag!

1. Rene de Jong:
    24 oktober 2023
    Zo zeg wat bijzonder dat jullie dat meemaakten en wat een mooi project! En wat triest, dat mannen er niet mogen werken in verband met de veiligheid van de meisjes. Helaas de harde werkelijkheid in meer Afrikaanse landen. Jullie reis is er een om niet snel te vergeten 😃😃