Op walvisjacht!

25 oktober 2023 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vandaag is het plan dat we naar Hermanus gaan om walvissen te spotten. Na ontbijt enz. gaan we weer op pad, het is mooi rustig weer! Met veel wind heb je veel golven en zie je niets in de zee. Hermanus ligt hier een uurtje vandaan. Het is de inmiddels bekende route naar Kleinmond en dan een stukje verder langs de kust. Eerst gaan we naar Ficks’s Pool. Een restaurant aan de zee met een soort zwembad in de zee. Daar zaten we heerlijk met koffie en cake! En maar turen naar het water of we walvissen zouden zien…maar nee! Na de koffie zijn we langs het Cliff pad gelopen, heel mooi aangelegd pad langs de kust met prachtige rotsen en vergezichten. Na een uurtje kwamen we bij de haven waar de whale watching bootjes vertrekken. Toch besloten met de boot te gaan en de volgende zou snel vertrekken. Helaas was de eerste boot vol maar er ging er nog een, een eindje verder in de haven. Daar was nog plek, mazzel! Eerst kregen we nog wat uitleg over de walvissen en daarna konden we aan boord! Wij zaten beneden maar dat ging prima. We voeren een aardig stuk totdat de gids riep dat er nu iets te zien was en iedereen schoot overeind om te kijken en foto’s te maken. Het was echt zo prachtig om die enorme dieren te zien, een moeder met haar kalf. Ze zwommen met ons mee en de moeder zwom zo dichtbij en even later zelfs onder de boot door! Niet te geloven….wat een wonder! Ik kon haar bijna aanraken! Door de grote golven werd ik helaas niet lekker, eerst licht in mijn hoofd en daarna zeeziek. Heel jammer maar ik moest echt binnen gaan zitten en bleef daar de rest van de tijd! De boot ging behoorlijk heen en weer, er waren meer mensen misselijk! Cocky zat voor op de boot en was ook niet geheel fris meer…het was goed dat we teruggingen. Maar het was een fantastische, niet te vergeten ervaring om deze enorme dieren te zien en we hebben er echt zo van genoten!!

Toen we van de boot kwamen hebben we eerst even op een stoep gezeten om bij te komen, lekker in de zon! Pfff..wat een belevenis en wat heerlijk om op vaste wal te zijn!
Een busje van het bedrijf wilde ons wel even terugbrengen naar de auto, anders zouden we weer de hele kustweg terug moeten lopen. Heel handig en aardig!

Weer op weg terug, zaten we in de avondspits en reden van stoplicht naar stoplicht, het schoot niet op! Na Hermanus werd het beter!
We reden langs Arabella, een heel luxe golfresort en we besloten om daar even wat te gaan drinken! Doe eens gek…

Natuurlijk moesten we eerst door het hek, beveiliging is enorm, kenteken wordt gescand, rijbewijs gecheckt en we mochten door. Aan het eind van de weg was het hotel! Een enorm gebouw op een waanzinnig mooie plek aan de Botlagune. De Botrivier mondt hier uit in zee, echt prachtig! Binnen was het erg stil. “Kunnen we wat drinken?” Ja, hoor! We liepen door de zalen, geen mens te bekennen! Trap, door gangen en restaurants, allemaal leeg! Uiteindelijk kwamen we bij toiletten vlakbij een mega grote conferentie zaal, waar ook mooie kunst hing.
Best een rare ervaring om zo door een gebouw te dwalen…

Eenmaal weer boven zagen we toch iemand bij de bar en konden iets bestellen! We zaten heerlijk met uitzicht op een beeldschone golfbaan naast de rivier, wat een plaatje! We hebben heerlijk gegeten en gedronken en Cocky vertelde mij van alles over golf. Zij weet er heel veel van, erg leuk om te horen! Na deze mooie dag gingen we heel tevreden naar huis!

1. Cocky:
    25 oktober 2023
    Van de enorme ervaring, de 2 uur durende tocht met de boot vóór de walvissen en dolfijnen.
    Het was....
    Onvergetelijk en emotioneel! Deze prachtige waterreuzen in hun natuurlijke omgeving te zien spelen met elkaar.

Naar de meest luxe golfbaan, uit de Westkaap... die ik ooit heb gezien, in al die 30 jaren dat ik golf.
    De 18de hole vóór het enorme restaurant/ clubhuis, waar je in het tapijt wegzakt,heeft een majestueus uitzicht!
    We doen alsof we hier al jaren komen, lopen de megatrap af, komen langs een kunst expositie op zoek naar het toilet.Dwalen door gangen van hotel gasten ( niemand gezien )
    Helaas zitten wij daarna, op enkele gasten na, alleen aan de voortreffelijke pasta met heerlijke Zuid Afrikaanse chardonnay.En dat vóór € 31.26.
    Het besef dat hier, ook de Topspelers zoals Ernie Els en Tiger Woods van deze uniek gelegen baan genieten.
    Is vóór dat meissie uit Schagerbrug een wonder.
    Soms te véél om dit op 1 dag te verwerken.
  2. Arjette:
    25 oktober 2023
    Wat weer een geweldig mooi en leuk verhaal om te lezen, prachtig! Wat zal het indrukwekkend geweest zijn, zulke enorme dieren en dan zo dichtbij, bijzonder!
    Nog een paar dagen dames, geniet er nog lekker van 😘