De buurt verkennen…

18 oktober 2023 - Pringlebaai, Zuid-Afrika

Weer een stralende dag in Pringle Bay! Na een rustige start zijn we gaan rijden richting Kleinmond! Het is ongeveer half uurtje rijden door het mooie berglandschap aan de ene kant en de oceaan aan de andere…De weg is prima en je kunt lekker doorrijden. In Kleinmond aangekomen, eerst koffie gedronken in het Kleinmond Central Café! Zo’n huiskamer cafeetje waar de locals al vroeg aan het bier zitten of lekker aan de koffie! Een leuke ontmoeting met de eigenaresse die wat vertelde over het leven daar, heel relaxed en niet veeleisend. Wij dus aan de koffie met een koek met een diameter van wel 15 centimeter, een maaltijd!

Verder naar de winkels: eerst bij Pep, een hele goedkope winkel met van alles, zoiets als Zeeman bij ons, een prepaid kaart voor de mobiel gekocht om de navigatie te kunnen gebruiken. Voor iets van €24 hebben we 5 GB. Komen we wel een eind mee! Het meisje achter de kassa was zo lief om de boel te installeren, airtime moest worden omgezet naar data…wij hebben geen idee maar het is gelukt met haar hulp.

In de grote Spar supermarkt alles ingeslagen wat we lekker vinden, het is vakantie tenslotte, toch? 😉 Eenmaal weer thuis weer lekker geluncht en naar het strand gelopen. Het was zulk mooi weer, zon, warm en amper wind. Het waait hier meestal flink maar nu dus niet.

Op het strand gewandeld, gezeten en gekeken naar de kinderen die heerlijk met hun bodyboard in de zee waren. Wat heerlijk moet dat zijn om hier te wonen als kind! Dan wel een kind van blanke ouders uiteraard, de kinderen uit de townships zie je hier niet. Vlakbij Kleinmond zie je ook een township, tegen de berg aan. Het blijft treurig om te zien. Overal lopen zwarte mensen langs de weg, proberen te liften of worden door busjes opgepikt en afgeleverd bij het begin van het woonoord! Rondom Kaapstad was het echt verschrikkelijk, oneindige rijen met golfplaten krotten! Als je daar geboren wordt, wat voor toekomst heb je dan in dit land? Het is een groot contrast met de rijke blanken die je hier ontmoet!
Arend vertelde dat er volgend jaar verkiezingen zijn en hij hoopt dat het ANC verliest. “ANC heeft niets gedaan voor de zwarte bevolking, ze hebben alleen hun eigen zakken gevuld!”

1. Marian:
    19 oktober 2023
    Wat leuk jullie verhaal van jullie weer te lezen.En wat een prachtige foto's. Mijn favoriete is nu die foto van stuk hout op strand.Prachtig !

Wat triest ,zo oneerlijk verdeeld in Afrika.
  2. Hetty Driessen:
    19 oktober 2023
    Mooi om te lezen. Doe de groeten aan de Koning en de Koningin, ze zijn nu ook in het Land.