Oak Valley Estate!

18 oktober 2023 - Grabouw, Zuid-Afrika

Op uitnodiging van Arend en Hannatje zijn we vandaag op excursie geweest naar Oak Valley estate in Grabauw. Het bedrijf waar Arend 30 jaar heeft gewerkt en ze ook met hun gezin woonde. Het is een enorme boerderij waar men appels, peren, druiven en bloemen kweekt!  Om 9 uur moesten we daar verzamelen en het is ruim een uur rijden dus we zaten om 7.45 in de auto. Lekker vroeg!
Mooie route door de bergen met veel bochten! We verzamelden onder de eikenbomen van het estate, de groep is rond 20 personen. Arend geeft een introductie. Hij heeft altijd bij de bloemen gewerkt en daar weet hij alles van. Hij heeft nieuwe soorten geïntroduceerd en het hele groeiproces opgezet. Dit is zijn passie, dat merk je! We gaan eerst naar de verpakkingshal waar we zelf ook bloemen konden kopen maar dat is voor ons natuurlijk niet handig. We zagen hoe de boeketten voor de lokale markt werden gemaakt. De arrangementen zijn oorspronkelijk door Hannatje bedacht! De boeketten zijn vergeleken met Nederland ongeveer 50% goedkoper!
Op naar de kassen waar we het groeiproces zagen van chrysanten, lelies en alstroemerias. Fascinerend, van mini stekje tot prachtige bloemen. De kassen zijn oud maar alles functioneert goed. Alle bollen en stekken komen van Nederlandse bedrijven die veelal in Kenia of Oeganda gevestigd zijn.
Na de bloemen gingen we naar de winery, de enorme tanks en de eiken vaten met de witte en rode wijn. De wijngaard is nog niet zo oud maar heeft een hele goede opbrengst omdat dit gebied relatief koel is.
De wijnproeverij met heerlijk hapjes in het Poolhouse was geweldig, heerlijke wijn geproefd en genoten van brood, kaas, fruit, salade……lekker!

Alle deelnemers betaalden 300 rand p.p. voor het goede doel van Hannatje. De proeverij werd gesponsord door het bedrijf.
Oak Valley bestaat al vanaf het begin van de vorige eeuw en heeft 500 tot 600 medewerkers. Er is veel handwerk, niet alles is geautomatiseerd zoals in Nederland, dus je hebt veel mensen nodig. De eerste eigenaar liet huizen bouwen voor de zwarte medewerkers, mooie witte huisjes waar een gezin in kon wonen. Ook was er een sportveld, tennisbaan en een school voor de kinderen. Er werd goed voor de mensen gezorgd maar men verwachtte ook dat men hard werkte. Nu werken de mensen in de bloemen van 7 uur tot 18 uur, lange dagen!

Rond 14.30 zijn wij weer vertrokken. Dezelfde weg terug en in Kleinmond afgeslagen om langs de kust te rijden en daar kwamen we uit bij de lagune. Tijdens onze wandeling zagen we opeens een zeehondje. Schattig beestje die zich uitgebreid ging wassen en daarna ging slapen in het zonnetje, grappig om te zien. Nog even thee gedronken aan het strand en verder gewandeld over een mooi pad langs de rotsen.

We waren tegen 17 uur weer terug in ons huis. Het was alweer een prachtige dag met veel indrukken!

Iets wat wij niet wisten, blijkbaar heeft het Nederlandse cricketteam gisteren Zuid Afrika verslagen!! Wist niet dat wij ook cricket speelden….😁

1. Rene de Jong:
    18 oktober 2023
    Oh grappig, ja we hebben een cricketteam en het koningspaar is op bezoek.
    Jullie hebben weer een mooie dag en vanaf vrijdag 2 dagen op safari! Spannend
  2. Martha Tuihof Koeten⁰:
    19 oktober 2023
    Weer een mooi verhaal en die bloemen wat een prachtigt, de namen klinken grappig.en je beschrijving is beeldend leuk hoor ,bedankt Martha
  3. Marijkeobdeijn:
    20 oktober 2023
    Zo te lezen en aan de foto 's te zien, een prachtig avontuur joke. Nog veel plezier.