Een rustig dagje in de buurt…..

20 oktober 2023 - Bettysbaai, Zuid-Afrika

Na weer een stormachtige nacht lekker uitgeslapen en fris opgestaan. Alweer is het stralend weer, zon en de wind is gaan liggen. Heel apart, hier waait het in de nacht en overdag gaat de wind liggen. Bij ons is dat toch meestal andersom, is dat omdat we aan de andere kant van de wereld zitten? 🙃 Eerst aan de koffie en ontbijten in de zon op de veranda, dat is genieten. Cocky wilde een wasje doen, er staat hier een wasmachine maar helaas kregen we deze niet aan de gang. Wat doe je dan, dan bel je Arend. De arme man, onze redder in nood, kwam even later en heeft geprobeerd om de watertoevoer te repareren maar uiteindelijk is het niet gelukt. Dan maar even ouderwets met de hand wassen…gaat ook! Arend bleef nog even koffie drinken en we hebben heel gezellig zitten kletsen in het zonnetje! Helaas voor ons gaat Arend volgende week een paar dagen naar Johannesburg dus zullen we hem niet meer zien! Jammer voor ons, het is een bijzonder aardige man, altijd fijn om zo iemand in de buurt te hebben! We namen afscheid en hopen hem ooit nog eens te ontmoeten! Wie weet… zou mooi zijn!
We besloten om de middag naar de botanische tuin van Harold Porter te gaan, hier vlakbij bij Betty’s Bay. Drinken en broodje mee en op pad. Bij de entree moet je je rijbewijs laten zien en wordt het kenteken gescand en dan mag je doorrijden! Ok! Op het parkeerterrein stonden misschien drie auto’s dus het is niet druk! We kochten een kaartje en vroegen de sleutel naar de Leopard’s Kloof met de waterval. Dat zou heel mooi zijn dus willen we wel zien! Eerst een wandeling door de tuin en daarna omhoog naar de kloof. Het was behoorlijk warm, rond 28 graden. Na een korte breek op een bankje waar we wat dronken en aten, kwamen we na een half uurtje bij het hek waar we de sleutel van hadden. Ik heb geen idee waarom daar ineens een hek staat!
Door het hek gaan we verder omhoog en we hoorden het water al stromen. Het pad omhoog was uitdagend en heel warm zo in de volle zon! Op een gegeven moment werd het pad steeds moeilijker te belopen, rotsen en door het water en weer omhoog….ik vond het doodeng worden. Het deed mij denken aan de keer dat René en ik vorig jaar in Griekenland verdwaalde met een wandeling en we uiteindelijk met hulp van anderen, zwemmend door de rivier, weer terugkwamen bij de start. Ik vond het vervelend voor Cocky maar ik durfde niet verder! Samen uit en samen thuis dus we zijn omgekeerd. Nog een tijdje heerlijk bij het water blijven zitten met de voetjes in het water, knap je van op!
Op de terugweg nog een ander deel van een trail gelopen en daar kwamen we boven op een berg waar een bankje stond met mooi uitzicht. Heel leuk plekje voor ons maar 2 bavianen waren ons voor en gingen heel brutaal daar zitten. Ze keken ons aan en waren niet van plan om te vertrekken dus wij liepen maar door! Het pad liep weer naar beneden en we kwamen bij de andere, kleinere waterval. Ook mooi met schitterend zicht op de kloof en de bergen en de rivier.
Even later zagen we rangers die omhoog keken naar de berg waar wij net vanaf kwamen en daar zagen zij, en wij nu ook, een groep bavianen. Wat een prachtig schouwspel was dat! Vrouwtjes met spelende kleintjes en de grote mannen. Het was een groep van ongeveer 20 bavianen. De ranger vertelde dat deze groep vanuit Betty’s Bay was teruggedreven. De apen wonen in de bergen maar komen ook steeds naar de dorpen op zoek naar makkelijk voedsel en kunnen heel vervelend zijn. Deze groep zat nu dus weer in de bergen en werd goed in de gaten gehouden. Wij genoten van alles wat we zagen, die spelende kleintjes, de vlooiende vrouwtjes en de stoere mannen!
Na dit schouwspel zijn we verder gelopen want de tuin ging sluiten, het was een prachtige ervaring vandaag! We hebben genoten!

S’avonds gegeten bij restaurant the Cork in het dorp. Heerlijk gegeten, gezellig gekletst met de eigenaar en een stel Belgische toeristen! Zij waren gisteren aangekomen en een koffer was niet meegekomen. Dat is toch balen…hopelijk komt hij snel!
We kregen de tip om in Gansbaai naar de walvissen te gaan kijken, deze Belgen hadden er vandaag heel veel gezien. Super.. iets voor volgende week want wij gaan morgen tot zondag op Safari! Hoe geweldig is dat, we hebben er zin in!!!!

1. Paul:
    20 oktober 2023
    safari, gewoon beleven en nooit meer vergeten. Blijft bijzonder mooi om al die dieren te zien in de vrije natuur. Het vooruitzicht om walvissen te spotten is natuurlijk ook weer geweldig. Geniet samen en ga zo door, alleen al met jullie mooie verhalen.
  2. Tineke Borst:
    20 oktober 2023
    Wij hopen dat jullie veel dieren zien maar dat lezen we weer in het reis verhaal veel plezier.
  3. Kitty:
    20 oktober 2023
    Altijd naar je gevoel luisteren. Verstandig om terug te gaan. En.. wees voorzichtig met die apen. Ze zijn hondsbrutaal. Geniet vd safari’s. Het mooiste wat er is.
  4. Margriet van Eck Poppe:
    21 oktober 2023
    Ik zit hier met Noor jullie reisverhalen te lezen want het regent hier. We willen graag een foto van de bavianen zien, kan dat? Dikke kus van Noor en oma Margriet